Visual Studio Code + Arduino - co i jak, od początku

czyli praca pod Visual Studio , Visual Studio Code z mikrokontrolerami
w językach C i C++
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
xbary
Użytkownik
Posty: 68
Rejestracja: 08 paź 2017, 19:59

Visual Studio Code + Arduino - co i jak, od początku

Post autor: xbary » 27 gru 2017, 1:32

W tym świątecznym nastroju naszło mnie na sprawdzenie czy Visual Studio Code jest w stanie się pogodzić z Arduino i w dodatku na ESP :)

Do pokazania i sprawdzenia czy jest to możliwe wykorzystam do tego komputer:
MiniPC z dyskiem 21,7GB i wolnej przestrzeni 12,7GB
2GB RAM
Windows 10 Home wersja 1709 (kompilacja 16299.125) 32-bitowy
Na komputerze nie ma jeszcze innych aplikacji.

No to zaczynamy.

1. Na początku musimy oczywiście zainstalować Arduino IDE.

Odwiedzamy w tym celu stronę arduino.cc

Obrazek

Wybieramy Windows installer.

Obrazek

Najlepiej zainstalować w takiej ścieżce jak wyżej na zdjęciu.

Obrazek

I sprawdzone i działa.

2. Do ściągania ESPowych Arduino na pewno przyda się GIT .

GIT znajdziemy tutaj i wybieramy wersje odpowiednią do systemu:
Obrazek

Instalujemy default czyli next next tylko zmieniamy te opcje:
Obrazek
Obrazek

3. Kolejnym narzędziem potrzebnym będzie Python, wersja 2.7.... w Pythonie w arduino ESPowym jest napisane kilka poważnych skryptów ułatwiających życie.
Odwiedzamy następną stronę.
Obrazek

Ustawiamy tylko żeby dodał się do ścieżek systemowych:
Obrazek

4. W tym momencie można się zabrać za ściągnięcie i zainstalowanie Arduino ESPowe

Zanim uruchomimy ściąganie, należałoby wejść w preferencje i zmienić katalog ze szkicami. Dlatego zmienić bo tam również się będą znajdować ściągane Arduino Espowe i najlepiej w takim przypadku gdy ścieżki są krótkie i bez spacji :) .
Obrazek
Obrazek

a katalog powinien wyglądać tak:
Obrazek

Na pierwszy ogień bierzemy sobie ESP8266 Arduino.
Obrazek

W tym przypadku postępujemy według instrukcji wyżej / mam też nadzieje że jest wszystko jasne (do tego nam potrzebny był git i python)
Można oczywiście innym sposobem ściągnąć arduino Espowe ale ten bezpośrednio ściąganie z Githuba ma tą zaletę że mamy najbardziej aktualną instalacje. Trzeba sobie jeszcze uświadomić że nie postawiono jeszcze ostatniej kropki , co chwile dosłownie albo przybywa funkcjonalności – albo poprawiane są wykryte już błędy.

No to lecimy:
Obrazek

I jeszcze Python machen:
Obrazek

I tak to powinno wyglądać po ciężkiej pracy Pythona i Git:
Obrazek

Jeszcze sprawdźmy czy Arduino IDE potrafi coś skompilować pod ESP8266:
Obrazek

No to pora na ESP32, w tym przypadku wygląda to bardzo podobnie ale niestety też tyle ściągania.
Wchodzimy sobie na Githuba: arduino-esp32
Też znajdziemy tam instrukcje jak pobrać z githuba , tyle że wybrano metodę bardziej rozwlekłą.
Obrazek

My zrobimy to tak (podobnie jak z ESP8266):
Obrazek

Pozostało kompilator jeszcze pobrać i też podobnie jak w ESP8266:
Obrazek

na koniec wyglądać powinno to tak:
Obrazek

I jeszcze sprawdzimy czy Arduino IDE potrafi już kompilować kody pod ESP32.
Obrazek

Tym sposobem dotarliśmy do momentu w instalowaniu tych wszystkich cudów w którym co odważniejsi pozostaną przy Arduino IDE i zaczną ulepszać blinka, a Ci którzy mają świadomość możliwości jakie daje postęp cywilizacyjny w dziedzinie IDE sięgną po narzędzie
Visual Studio Code. 5. Instalujemy Visual Studio Code.
Obrazek
Obrazek

Tutaj wielkiej filozofii też nie ma bo tylko Next Next … Powinno się zainstalować ;)
Obrazek

Takim widokiem nas powinno przywitać zainstalowane Visual Studio Code. Teraz aby VSC (← skrót od Visual Studio Code) w ogóle zaczęło kumać Arduino "twory" i cuda należy zainstalować dodatek zwany pluginem.

Plugin znajdujemy w zakładce extensions w polu szukania/filtrowania wpisujemy Arduino, następnie klikamy w instalowanie wersji plugina z Microsoftu.
Obrazek

I zainstalowane:
Obrazek

Po zainstalowaniu plugina przechodzimy sobie do zakładki Foldery i wybieramy plik który chcemy skompilować.
Ja wybrałem na próbę GetChipID.ino z arduino ESP32 bo takie będziemy sprawdzać.
Obrazek

Tak to powinno wyglądać, zostawiłem dymek z kompletną ścieżką gdzie znadziemy plik projektu. Ciekawa rzecz się zadziała w dolnym pasku, wyżej widać zaznaczyłem że VSC w tle coś ściąga. Co się później okazało był to plugin do C/C++ intelisense itd. Na szybszych komputerach to się nie zauważalnie ściągnie i zainstaluje, na wolnych trzeba będzie poczekać chwilkę.
Zatem po tych pierwszych instalacjach powinniśmy widzieć to tak:
Obrazek

No to wybieramy płytkę, klikamy w <Select Board Type> i otworzy nam się zakładka:
Obrazek

Ja wybrałem Wemos Lolin32:
Obrazek

Prawdopodobnie że to pierwsze uruchomienie i wszystko się inicjuje dopiero po chwili pod wybraną płytką pokazały się parametry dodatkowe , ale po wybraniu jeszcze portu COM pod którym jest nasza płytka wspomniane parametry znikły :D. Nie wiem jak to wytłumaczyć, ale tak się zadziałało na moim cienkim PC. Przed kompilacją kodu zrobiłem jeszcze „Save All” tak dla pewności że to co dotychczas zmieniłem że się zapisało. Teraz już kompilacja została, naciskamy F1 i widzimy takie opcje:
Obrazek

I proszę , wybieramy Arduino Verify.
Obrazek

Jak widać na wyżej załączonym zdjęciu kompilacja przebiegła (raczej przeczołgała się) bez błędów ;)
Ale coś VSC nam chciało po drodze powiedzieć, jednak błędy się pojawiły a raczej ostrzeżenia które nie miały wpływu na wynik końcowy kompilacji. Po prostu aby to doprowadzić do ładu i pokazać jak to zrobić będzie trzeba napisać podobny kilometrowy tutorial, bo opcji pod tym F1 jest bardzo dużo.
Celowo pominąłem czynność wgrania wsadu do ESP, bo wiąże się to z pokazaniem skąd i gdzie i jak pobrać sterownik do konwertera USB COM, kolejną sprawą którą pominąłem to klikanie w ostrzeżenia firewalla systemowego i chyba nie muszę pisać że należy oczywiście udostępnić połączenie bo inaczej … lepiej nie myśleć :)

I teraz ciekawostka, sprawdziłem i ubyło mi tylko ~2,5 GB przestrzeni na dysku. Można więc śmiało powiedzieć że jak na trzy toolchainy (AVR, ESP8266,ESP32) i do tego fajny edytor to trzeba przyznać że chudo i cienko, A nie tylko VSC zostało stworzone do Arduino. Mamy jeszcze na pokładzie w tym Pythona ( może jakiś plugin się znajdzie) i do tego system GIThub i też w VSC jest jego obsługa.

Na koniec warto wyrobić sobie takie codzienne odwiedzenie githubów skąd pobraliśmy Arduino ESPowe oraz aktualizować VSC i pluginy bo na pewno są jeszcze błędy które z biegiem czasu będą poprawiane.

Życzę udanych kompilacji i czekam na odzew czy te moje wypociny w czymś pomogły.

Pozdrawiam
XBary

PS. Pewnie zauważyliście że intelisense jeszcze czegoś nie wie, nie potrafi popowiadać i podkreśla połowę kodu, na tą chwile nie zagłębiając się w konfiguracje najlepiej dodać na początku pliku z kode inklude arduino, tak:
Obrazek

Awatar użytkownika
SunRiver
Administrator
Posty: 513
Rejestracja: 08 paź 2017, 11:27
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Re: Visual Studio Code + Arduino - co i jak, od początku

Post autor: SunRiver » 27 gru 2017, 7:37

He he he kawał dużego pythona znaczy się :)
Obszerny i bardzo przydatny wpis .. czekamy na więcej :)
.... z każdym bitem serca ....
💫SunDUINO
💦Google+
💦Kanał Youtube
💦Sotton

Awatar użytkownika
Nefarious19
Moderator
Posty: 13
Rejestracja: 17 paź 2017, 10:03
Lokalizacja: Łódź

Re: Visual Studio Code + Arduino - co i jak, od początku

Post autor: Nefarious19 » 27 gru 2017, 19:07

Brawo za super poradnik :) pewnie nie jednemu się przyda :)

ODPOWIEDZ